de a fi diferit.

I-am auzit de atât de mult de multe ori pe alţii considerându-se, cu o ardoare de netăgăduit şi cu-o mândrie extatică, de parcă ar fi fost vorba de un act de bravadă ce nu se cere în niciun fel demonstrat, diferiţi, încât primul meu gând, devenit apoi secund, a fost să-mi scot acest cuvânt din vocabular. Desigur, toţi suntem diferiţi, prin comportamentul şi-n mediocritatea noastră (a nu se înţelege aici că-mi declar apartenenţa), şi poate că a dori să fii diferit este primul pas spre a părăsi acea mediocritate, iar dacă va continua să fie repetat, atunci mă tem că va rămâne şi singurul, infertil şi steril ca un vis anodin, căci, deşi prin ea individul tânjeşte spre o treaptă superioară (nu doresc să intru în amănunte),  dorinţa de-a fi diferit rămâne totuşi produsul şi caracteristica mediocrităţii. Doar abandonând-o şi îmbrâşând lucrurile care te-ar face, într-un fel sau altul, diferit, poţi accede la pasul următor. A te compara cu altcineva este un act pe cât de iluzoriu pe atât de inutil, căci întotdeauna vei găsi motive pentru-a te situa acolo unde ai vrea. Trebuie să te compari cu cel care-ai putea fi. Trebuie să te compari cu cel care ar trebui să fii.

Am început să mă gândesc la toate acestea în timp ce priveam o grămadă pestriţă de indivizi dansând salsa, dacă nu mă înşel, vreo douăzeci de naţionalităţi diferite şi-un tânăr excentric în baston, şi realizând că eu nu ştiu să dansez şi că n-am dansat, de fapt, niciodată. Aş vrea să învăţ?, m-am întrebat, şi răspunsul a venit aproape imediat: Nu. Şi nu pentru că nu mi-ar plăcea, poate că nu, poate că da, ci pentru că ador acel gol din inima mea, golul lucrului pe care l-ai putea oricând face, dar pe care n-ai să-l comiţi niciodată, atracţia lucrului neîncercat dar refuzat ce întodeauna tentează fără ca vreodată să fie în stare să prevaleze-n inima ta. Ai purtat deja bătălia, iar acum te bucuri nu de victoria ei, ci de înfrângerea ta. Pur şi simplu urmezi o cale, întrebându-te din când în când dacă ea te-a creat pe tine ori dacă tu ai creat-o pe ea.

