Nu susţin că eu aş fi vreun sfânt canonizat cu forţa, bănuiesc că am şi eu destule pete negre încât să par în ochii unora dalmaţian sau chiar doberman, însă îmi recunosc defectele şi îmi retuşez valorile morale privind în jurul meu. Am să enumăr câteva obiceiuri proste care s-au împământenit prin scriitorii de pe la noi şi am să vă rog să nu faceţi următoarele lucruri pentru că sunt de prost gust:

 

Să îţi notezi propriile cărţi. Dacă nu m-aş fi înscris pe Goodreads nu aş fi bănuit că se practică şi cu atât mai puţin că obiceiul este răspândit pe scară largă. Bineînţeles, scriitorii îşi notează propriile cărţi cu note maxime, dar când vine vorba de un Dostoievski, Faulkner, Zola ori alt scriitor de-o indubitabilă valoare mai scapă şi câte un trei ori patru. Nu ştiu cum se văd ei, dar mie îmi lasă un gust amar. Înţeleg să nu-ţi placă un autor, înţeleg să te autoelogiezi, dar involuntar să te compari cu unul de-o asemenea valoare şi să ieşi învingător?

 

Să participi la concursuri când faci parte din juriu, din cei care numără voturile ori din instituţia care acordă premiile. Lucru care, trebuie să recunoaştem, este de prost gust. Mai bine nu participi decât să te premiezi singur. Chiar dacă premiul este luat pe drept, îndoiala rămâne, iar reputaţia (ce-o fi aia, se întreabă ce vizat) va avea de suferit. Şi nici că-i avea bun simţ nu cred că s-ar mai specula. Ca şi cum eu aş oferi premiile Scriptorium, i-aş invita pe cititori la vot secret, apoi ghiciţi cine are să iasă învingător…

 

Să participi la concursuri unde votează cititorii ori unde se dau like-uri. Mai văd câte un disperat cerându-mi să-i votez cartea pe care nu i-am citit-o şi cerând, probabil, acelaşi lucruri şi celorlalţi prieteni din listă, colegilor, amantelor, bunicilor… E urât. Dar şi mai urât este că apare apoi şi se umflă-n pene că-l vrea lumea, că l-au votat 800 de persoane (deşi el n-a vândut decât 200 de cărţi).

 

Să scrii articole despre tine pe wikipedia. Există destui practicanţi, credeţi-mă, care suferă de dublă personalitate.

 

Să vorbeşti nonstop de cartea ta.

 

voi mai ştiţi şi altele?

